Vlaková pošta u nás
1837
Federick Karstadt navrhl třídit zásilky Britské poštovní správy ve speciálních železničních vozech za jízdy vlaku
6. ledna1838
První železniční poštovní vůz se objevil na trati Birmingham – Liverpool
17. 9. 1838
První pravidelné vlakové pošty jezdily mezi Londýnem a Birminghamem
1843
Uzavřena rámcová dohoda o vzájemné kompenzaci a spolupůsobení pošt a drah
1845
Na našem území přepraveny první poštovní zásilky po železnici z Olomouce do Prahy
1849
Do uvedeného roku jezdily poštovní vozy v Bádensku, Prusku, Bavorsku, Francii, Belgii, i Rusku.
1.8.1850
Vyjely první vozy vlakové pošty na trati z Vídně přes Břeclav a Přerov do Bohumína . Ambulantní pošty měly číslo 1 a 2
7. dubna 1851
Zahájila svůj pravidelný provoz železniční pošta v Rakousku První vlak vyjel na trať Vídeň – Brno – Praha. Vlakové pošty měly čísla 3 a 4
8. dubna 1851
Začala vlaková pošta 6 a 7 spojovat Prahu s Podmokly.
16. listopadu 1851
Je vydáno císařem Františkem Josefem m.p., tzv. „Nařízení císařské“ (Kaiserliche Verordung), které obsahuje provozovací řád železniční pro všechny země korunní.
Mimo jiné také v § 68 uvádí :
Podnikatelstva železnic soukromých jsou povinna, dopravovati poštu bezplatně.
Spůsob, kterak dopravování toto má jíti před se, ustanoví c.k. ministerium tržby, a stavby veřejné, hledíc při tom k okolnostem a k časům.
Pošta má právo, užívati vlastních vozů poštovních a žádati na podnikatelstvu železnice, aby je, jakož i úředníky a služebníky, ješto zásilky poštovní doprovázejí, bezplatně dopravovalo, vozy tyto v místnostech železničních náležitě opatrovalo a k nim dohlíželo.
1858
První čtyřosé, čtyřnápravové vozy vlakové pošty v Rakousku. Vozy nesou nápis c.k. poštovní úřad nebo c.k. poštovní konduktér
1870
Poštovní ambulance začínají pronikat i na lokální tratě
1875
Existuje již 41 vlakových pošt na území Rakousko-Uherska včetně území Království Českého. Postupně dochází k nárůstu na 74 pošt z nichž 26 vyjíždí nebo dojíždí do Prahy.
1886
Vydán první přehled poštovních ambulancí, tzv. Kartovací přehledy, které se staly základní pomůckou pro zaměstnance vlakové pošty.
1895
Zavedeno „sumární listování rekomandovaných zásilek“ ve vlakových poštách c.k.
1898
Zavedeno třídění cenných psaní v ambulantních poštách c.k.
1898
Osvětlení poštovních vozů svítilnami s řepkovým olejem začalo ustupovat elektrickému osvětlení
1909
V Předlitavsku již existovalo 177 úřednických a 604 ambulancí nižšího řádu.
Království České mělo již 74 vlakových pošt
1918
Vznikem ČSR byla také přebudována celá síť vlakové pošty se základní osou západ - východ
10. ledna 1919
První spoj vlakové pošty z Prahy do Ostravy
1919 – 1920
Budování vlakové pošty na Slovensko a na Podkarpatskou Rus
1927
Československá poštovní správa disponovala 158 čtyřnápravovými vozy vlakové pošty Fa, 47 vozy třínápravovými Fy, 300 vozy dvounápravovými řady F a používala také 2901 upravených vozů DF. Celkem měla 2201 vlakových souprav a celkem 726 vlakových pošt
1935
První nové vozy CDFlm
2. 7. 1950
Úprava Zákona o drahách přinesl povinnost drahám přepravovat poštovní zásilky a zaměstnance pošt.
1961
Počátek modernizace vozového parku a postupného přechodu celé sítě ambulantních pošt pouze na hlavní železniční trasy spojující okresy a odtud rozvoz pošty pomocí poštovních automobilů.
70.- 90.léta
Počátky kolapsu stávajícího systému vyvolalo budování nových třídících center v krajských městech, jejich modernizaci a automatizaci. Bylo také nutné zrychlit a maximálně i zjednodušit převoz zásilek a proto byla dána zelená přepravě po silnici.
28.5.1999
Ukončení činnosti vlakové pošty v České republice. Poslední jízda dvou posádek „ambulantů“ a poslední den třídění listovních zásilek České pošty v poštovních vozech.
Železniční poštovní vozy
V počátku se používaly dvounápravové železniční vozy řady F, které pocházely od různých výrobců z let 1907 – 1955, zejména od firmy Ringhoffer, vozy řady Fk vyráběné v Tatře Kopřivnice nebo vagónce Brno Královopolská v letech 1902-1933. Původní vozy přestaly postupně vyhovovat moderním požadavkům na přepravu a začaly se používat vozy nové řady Fa. Ty se vyráběly v Královopolské Brno až do 50. let.
V 60. letech přešla pošta na čtyřnápravové vozy řady Fa, které se vyráběly v Bautzenu v NDR.
V 70. letech se v Tatře Studénka vyráběly komfortnější řady vozů pro poštovní přepravu a ambulance. Tyto vozy byly již konstruovány na vyšší rychlosti od 120 do 160 km v hod..
Pro přepravu zejména balíků se používalo železničních vozů Ztrc(Zts) nebo čtyřosé řady Zauc.