Jdi na obsah Jdi na menu
 


Rosnička T334 019

21. 9. 2016

Lokomotiva T334.019, která stojí na pomníku v ŽST Kladno, byla vyrobena v roce 1962 v ČKD Praha Libeň pod číslem 5190, patří tedy k těm nejstarším. Do provozu byla předána dne 5. 7. 1962 do lokomotivního depa Praha Střed, kde sloužila ještě v záruční době a její náplní bylo mimo jiné obsluhovat posun v dnes již zrušeném nádraží Praha Těšnov (dříve Denisovo nádraží). Dne 28. 1. 1963 byla provedena zkušební jízda na trati Praha – Benešov u Prahy. Začátkem roku 1966 byla předána do lokomotivního depa Kralupy nad Vltavou, kde ji bylo možné spatřit na tratích do Velvar, Neratovic, Slaného,Lužce nad Vltavou a také na zrušené trati Zvoleněves – Kladno-Dubí. V roce 1988 byla přeznačena na 710.019-1 a v květnu 1990 prodělala generální opravu v ŽOS Zvolen. Lokomotiva sloužila v Kralupech až do konce roku 1990. Poté byla společně s T334.017 a 061 odstavena. Lokomotiva T334.017 byla zrušena a naše Rosnička společně s T334.061 byla převezena vlastní silou do Lužné u Rakovníka, kde byla odstavena.
V roce 1994 se lokomotivy ujalo několik zaměstnanců kladenského lokomotivního depa s tím, že ji uvedou do provozuschopného stavu. Obě lokomotivy byly převezeny do Kladna – 710.019 na opravu, 710.061 jako zdroj náhradních dílů. Rosnička byla v takovém stavu, že se ji v krátké době podařilo zprovoznit a lokomotiva se dne 28. 5. 1994 opět rozjela vlastní silou po kolejích depa a po odstranění drobných závad na spalovacím motoru a po instalaci akumulátorových baterií, které na lokomotivě chyběly a za pomoci pana Jindřicha Rachoty z tehdejšího depa Praha Libeň se je podařilo sehnat, vyjela lokomotiva dne 24. 10. 1994 na zkušební jízdu do Stochova a zpět. Další fází opravy bylo opatření Rosničky jejím původním nátěrem. S odstraňováním unifikovaného červenožlutého nátěru se začalo na Kladně vždy ve volných chvílích a v pracovním volnu až do října 94, kdy bylo rozhodnuto přesunout obě lokomotivy do Lužné, protože v Kladně „zabíraly místo“. Rosnička odvezla vlastní silou i svoji družku a byla odstavena v Lužné do rotundy. Poté z ní byla vypuštěna voda a Rosnička se octla venku, vystavena nepřízni počasí. Na lokomotivě se mělo pokračovat na jaře následujícího roku, jenže mezitím došlo k demontáži spalovacího motoru, který byl údajně prodán společnosti JHMD a místo něj byl dosazen motor s vybouraným blokem. Tím začala být další oprava téměř nemožná a lokomotiva dále chátrala a bylo rozhodnuto o její fyzické likvidaci. To se stalo 20. 11. 1997. Z Rosničky byla rozkradena elektroinstalace a některé další součásti a hlavně lokomotiva začala silně rezivět.
Mezitím byla dne 16. 7. 1999 z pomníku v Kladně ukradena parní lokomotiva „Vamberg“ číslo 10390 a odvezena do muzea ve Zlonicích. Této parní mašince převoz prospěl a věříme, že je o ni dobře postaráno, ale prázdné místo, které po ní zůstalo, nikoho netěšilo. Na žádost tehdejšího přednosty žst. Kladno byla vyjednána náhrada a tou se stala zničená T334.019. Na této zrušené lokomotivě byl proveden zaměstnanci depa v Lužné nový nátěr a 13. 12. 2000 byla převezena spolu s jeřábem EDK 300 do Kladna, kde měla být přeložena na pomník. Vše probíhalo podle plánu, ale ve chvíli, kdy už mělo dojít k vyzvednutí Rosničky. Místo ní se začal jeřáb stavět „na zadní“ a Rosnička zůstala na kolejích. Nakonec byla odvezena zpět do Lužné. Po přezkoumání různých možností byl objednán jeřáb EDK 750 o nosnosti 120t a ten ji dne 27. 4. 2001 konečně položil na pomník, kde už ji obtěžuje počasí a v současnosti bohužel také bezdomovci, kteří se v Rosničce zabydleli po rozbití čelních oken. Do uvedení této lokomotivy do provozního stavu chybělo málo, ale nebyl zájem ze strany těch, kteří měli moc podpořit její zařazení mezi muzejní vozidla a je smutné, že se tak stalo v Lužné, kde se jiné lokomotivy zachránili ve zdejším muzeu.
Více informací o lokomotivách řady T334.0 najdete na stránkách
KPZS (Klub Přátel Zeleného Sergeje).